"Be careful out there!"



Lita på en sak! Det är att ni inte ska lita på mig, när jag skriver att jag bara ska göra ett inlägg pga städning eller något annt kul. Nu HAR jag faktiskt städat riktigt bra och mycket, men det blev liksom lite tid över för några snabba åsikter.

När jag går här och dammsuger, kan jag inte låta bli att reta mig på hur man går på tv-kanalernas "lobbande" och införsäljning (trailers) av nya äventyr/deckar/polisserier. Den ena är bättre och modernare än den andra. De som verkligen var först ut med denna typen av marknadsföring, var ju SVT, när de lanserade Twin Peaks i början av 90-talet. Man sa bl.a att folk på partyn i USA, hade stannat upp festen för att se och diskutera det senaste avsnittet. Sure! Själv jag orkade med två avsnitt. Nu har ju serien blivit kultförklarad av någon anledning, men whatever.

Jo, som sagt, den ena serien är vassare, smartare, snyggare än den andra, men lik förbannat är det bara gamla avdankade filmskådespelare som inte längre får göra film som vi få se i rollerna som knivskarpa poliser eller rättsläkare etc. Sen lär man sig inte när det är dags att lägga av. Tänker närmst på Lost, där det onekligen är manusförfattarna som är rejält lost. Kan tänka mig att den vanligaste meningen på deras redaktion är;(översatt till svenskt uttryck) -"Nej, nu gräver vi fan gropen ännu djupare! Eller 24! Nä, förresten, jag väljer att inte kommentera 24.

Hur många mord kan det förresten begås på en ort i storleken av Trosa eller Mjölby? Midsomer på semestern? Nä, jag tål inte blod. Likbärarlaget i Midsomer, måste ju för fan sjukskriva sig varannan dag för ryggbesvär.

Nä, det finns bara en polis/deckarserie! Vilken? Jo, självklart Hill Street Blues! Vem kunde sluka en hel gullök som om det vore ett Granny Smith-äpple, som sergeant Michael Belker?



Sen det känsliga förhållandet mellan Captain Furillo och advokat Joyce Davenport? Vad lärde vi oss inte om relationer där? Eller vem ville inte ge den mesige, velige Lieutenant Henry Goldblume* en liten vänlig lavett, så han kunde ta ett beslut osv.? Eller Lucy Bates. Hon med den stora näsan som liksom fått sin roll för att hennes mamma bodde granne med producentens kusins lumparkompis. Hennes roll handlade mest om att gå i mellan när några rök ihop på stationen.

Eller när Phil Esterhaus tjatade om att de skulle; "Se upp därute", efter genomgången. Ett jävla tjatande! Eller det trötta jävla tjafsandet mellan kollegorna Renko och Hill! Å, jävlar vad jag ville döda Lieutenant Howard Hunter. Nä, nu blir jag bara förbannad! Vilken skitserie! NEJ! Jesus Martinez! Fucking Jesus Martinez!! Honom ville jag kasta en trätoffla i pannan på! Dra en snöskyffel över hans högra öra och snärta honom med en våt handduk på låret! Å andra sidan, var det tack vare honom man lärde sig att spanjorerna uttalar jesus som hessuss.

*Lekte inte Goldblume "gömma salamin" med Furillos exfru förresten?

Men annars var det ju en riktigt bra serie. Kanske den bästa?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0