Eken är död, länge leve eken!




Hej kära medmänniskor!

Idag tänkte jag beröra ett träd. Ett mycket omtalat träd. I alla fall här uppe i Stockholm.

Men innan jag ger mig in i ämnet, vill jag belysa min egentliga okunskap i frågan. Jag har väl egentligen bara slötittat och slölyssnat på debatten och därför kan min krönika således innehålla sakfel. Rätta mig då bara i kommentarerna nedan.

Nå. Eken, eken, eken. Hur gammal är du egentligen? Lever du överhuvudtaget? Om du lever, är du trött på det då? Vill du stå kvar eller vill du gå till den sista vilan?

Det senaste budet vad gäller eken, är att den är 500 år gammal och inte 1000 som massmedia först ville ha det till. Den vackraste bilden jag sett på eken, visade TV4 Nyheterna och den är tagen i slutet av 1800-talet. Där ser man eken i full prakt, ståendes mitt emellan två jordbruk. Jordbruken är för längesedan rivna och idag är eken omgiven av "modern" arkitektur. Undrar om folk kedjade fast sig runt gårdarna när de revs?

Saker och ting rivs ju med jämna mellanrum och vi har en tendens att blanda in så mycket känslor i detta. Oftast känns det som att vi straffar oss själva genom att bli så emotionellt engagerade i djur, träd och byggnader. Ibland har den lilla människan rätt och det bevisar väl bl.a historien om almarna i Kungsträdgården. I det fallet handlade det ju uteslutande om att man ville bygga om hela platsen och ge utrymme för bl.a tunnelbaneuppgångar. Men nu, må det handla om att Stockholms stad ser en ombyggnad av det kommunala transportnätet, men framförallt visar väl de senaste testerna, framtagna av fackmannamässig expertis, att eken faktiskt håller på att dö?

Så ibland måste man kanske backa lite för "etablissemanget" och inse fakta.

Om jag hört och läst rätt, anser några av aktivisterna att dessa experter är mutade och att trädet inte alls är dött. Dessa aktivister menar att trädet visst lever och har en själ osv. Borde man inte i sådant fall, ta fram egna fakta som bevisar detta?

Trädet vill kanske lika lite att man hänger i dess grenar, som ens 97-åriga farfar vill att man hänger i hans armar? Trädälskarna vill att trädet ska stå kvar, men handlar det inte om en gnutta egoism då? Jag har hört boende som sagt; "Jag har minsann gått ut på min balkong och druckit mitt morgonkaffe här i 50 år och tittat ut på denna vackra ek." Det tycker jag låter skitmysigt, men är det då inte en fråga om estetik och om ens eget välmående, snarare än ekens?

Skulle samma person vilja att hans eller hennes 107-åriga farmor ligger uppkopplad till slangar och lever de sista åren i en sjukhussäng fylld av dödsångest och panik? Nu är aktiv dödshjälp, förbjuden i detta landet, men om det handlade om en människa eller ett djur, är det mest mänskliga man kan göra, att låta individen slippa lida och låta denne "möta sin skapare".

Jag vill försöka hålla mig neutral, då jag är en humanist och älskar både människor, djur och natur, men jag är också en realist. Vad gör dessa aktivister om en gren faller ner imorgon och dödar en bebis som ligger  och sover i en förbipasserande barnvagn? Detta är ju vad man riskerar, om man litar på att experternas rapporter faktiskt stämmer och att det inte är en konspiration.

Utveckling kan vara smärtsamt. Jag vet mer än väl, som inte längre har kvar min ståtliga, självlockiga lugg längre.

Alla dessa varmhjärtade människor som har värnat om eken, ska hedras för sin insats och för sitt mod och för att de är just varmhjärtade, men det kanske är dags att "lägga ner vapnen" och låta naturen ha sin gång? 

Rikta istället er uppmärksamhet mot Sydamerika och all den djungel som skövlas där. Där finns en hel del indianer, vars morgonkaffe också störs av trädröjning!



Som jag inledningsvis skrev, saknar jag hårda fakta kring det jag har skrivit om idag och tycker ni att jag är ute och cyklar, så kommentera gärna i fälten nedan. Själv ska jag ut och cykla, så det tar kanske lite tid innan jag svarar tillbaks.

Må väl alla härliga människor och glöm inte min tidigare lilla microkampanj, som jag valde att döpa till Pandemi de Love(läs tidigare inlägg). Glöm inte heller att rota i arkivet. Där finns massor av andra krönikor som till skillnaden från denna, är skitroliga att läsa.

Mats


Kommentarer
Postat av: Clas

Vi ar pa samma vaglangd, Masse. Tankvart och bra. Alla inlagg maste som sagt inte vara buskis.. ;)

2011-11-18 @ 16:36:00
Postat av: Anonym

Håller med trots jag har en bit till den "gamle" i fråga. Bra Mats! :)

2011-11-19 @ 11:06:22
Postat av: Masse

Buskis?

2011-11-19 @ 23:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0