tekårpsmoträvT



Hej sockersmulor!

Tänkte att det var dags att krypa ut ur idet och varför inte rivstarta med det kontoversiella ämnet;

Kvinna vs. Man.

En känd boktitel gör ju gällande att kvinnor är från Venus och män ifrån Mars.

Jag skulle vilja formulera om det till; Män är från Tellus och kvinnor är från vettet!

I några välformulerade rader tänkte jag försöka beskriva skillnaderna mellan män och kvinnor. Då de flesta av er, säkert sedan länge känner till de fysiska skillnaderna, lämnar jag dessa därhän. Det handlar ju mest om att ha någonstans att hålla i vilket fall som helst.

Förvisso sträcker sig mina kunskaper om den kvinnliga kroppskulturen väldigt långt tillbaka i tiden. Jag och mina kompisar i Staffanstorp, där jag levde mina första elva år i livet, gjorde en "klassiker" och hittade en bunt porrtidningar i en container (helt sant), när vi var 9 år. Dessa gömdes på noga utvald plats ute på den skånska myllan och sen uppsökte vi denna plats varje dag efter skolan i säkert två dagar. Jag började nämligen känna en fysisk olust i att bläddra i dessa tidningar. På den tiden var det ju inte lika inne att använda rakdon för varken man eller kvinna och resultatet av detta var att man trodde det var Beppe Wolgers som blev besudlad av de unga männen på bilderna.

Man var ganska hårt utsatt som barn på den tiden. Först slet man i skolan, sen såg man Beppe Wolgers bli förnedradpå gränsen till våldtagen på eftermiddagen. Ovanpå detta var man tvungen att titta på Staffan Westerberg som lekte med sina strumpor, på kvällen. Inte konstigt att så många mammor hittade sina söners ihopklibbade strumpor under sängarna i alla dessa år. Ångest!

Nåja, jag skulle ju lämna kropparna utanför dagens tes.

Varför talar kvinnor tvärtomspråket? Finns det någon rimlig anledning till att alltid säga en sak, men mena en helt annan? Vad vinner man på det? Vad man förlorar är uppenbart. Tid! En jävla massa tid! Varför säger ni inte vad ni menar från första början tjejer?!

Va? Du bad mig ju handla med vaniljsmak!! Vadå, jag borde veta att du gillar choklad bättre? Va, älskar jag dig inte tillräckligt för att jag valde vad du sa till mig att välja och borde ha tagit eget initiativ och köpt den smak som du så uppenbarligen föredrar framför alla andra smaker?

När man som jag samlat så pass mycket erfarenhet av kvinnor, börjar man nu som 44-åring att ifrågasätta vad kvinnor sagt till en genom åren. När jag gick i skolan var 85% av mina lärare kvinnor.

Att det är nyttigt att springa, spela fotboll och kasta en stor järnkula långt, är bra för kroppen torde alltså vara sant, men hur är det då med all annan information som kvinnor tutat i mig genom åren?

Var det egentligen Adolf Hitler som var busen? Är 2+2 verkligen 4 och gömde sig verkligen Gustav Vasa i ett skithustunna, när de eftersökte honom i Dalarna?

Tvärtomspråket!!!

Kanske måste jag börja om skolan ifrån ettan?

Nä, jag har faktiskt lärt mig att tjejer och kvinnor rent strategiskt bara använder tvärtomspråket för att göra sin pojkväns/sambos/makes liv till ett levande helvete. Varför de gör det, är däremot en gåta.

Sen undrar jag varför kvinnor/tjejer aldrig är nöjda? Eller varför man har så oerhört svårt för att använda orden alltid och aldrig rätt. Det tycks ideligen blanda ihop dessa.

"Varför kan vi aldrig göra någonting tillsammans?"

"Va?" "Vi var på bio i lördags. Ute på restaurang i söndags. "I torsdags och fredags var vi hos din syster. "Samt om jag inte har helt fel, ska vi till Barcelona i fem dagar på onsdag."

"Ja, men vi har ju inget inplanerat idag."

"-ARRRRRRGHHHHHH!!!!

Sen blir alla tjejer som morsor ganska omgående i en relation. De tjatar ideligen om hur viktigt det är att vara utomhus och har man småbarn blir det ännu värre. Trots att lillen varit utomhus i åtta timmar på dagis, ska den stackaren tvingas hänga med sin far ytterligare några timmar på lekplatsen utanför huset, innan han/hon får gå in och vila och leka med sina älskade leksaker. Nä, det handlar om att de tar barnet som gisslan, för att mannen/killen inte ska få ligga på soffan och läsa Dan Brown eller motsvarande testosteronlitteratur.

Sen älskar tjejer att sitta bak i bilen och berätta hur man ska köra.

"Skulle du inte svänga in där?"
"Nu missade du den p-platsen."
"Kör du inte lite för fort?"
"Kör du inte lite väl sakta nu?"
"Måste vi lyssna på radion(din musik)?"
"Kan vi stanna, för jag måste, tro det eller ej, kissa igen."
Etc, etc.

Det finns självklart tusen exempel till på när kvinnan, känner sig som bara kvinnor kan, och helt enkelt måste förpesta mannens liv med ologik. Utan motiv och utan anledning, tror de att de kuvar oss genom denna sinnessjuka behandling. Sen förstår ni inte varför vi killar vill göra sånt som bara killar gillar. Dricka öl och spela hjärndöda bollsporter samtidigt som vi lär varandra nya svordomar.

Nä, den enda likheten mellan en man och en kvinna, är att de till antalet är exakt lika många.

Nu beskrev jag i egentlig mening inte några skillnader mellan kvinnor och män, utan jag var bara lite mjukt negativ till vissa kvinnliga drag som är ganska vanliga "där ute"

Med vänliga hälsningar

Veirud Holmertz

Kommentarer
Postat av: Bella

Mats. Vi kvinnor vill att ni ska förstå vad vi menar. Och om ni verkligen älskar oss så förstår ni att det var choklade ni skulle köpa och inte vaniljen. När vi säger nej, menar vi ja - och det vill vi att ni ska fatta!!

Ps, är du fortfarande sambo efter detta inlägget? :-))))

2010-08-16 @ 15:35:18
URL: http://www.daniellaibis.com
Postat av: Jonas Silvander

Äntligen någon som står upp och säger som det är !!

2010-08-17 @ 12:06:14
Postat av: Rolf K

Så sant så, det värsta byter man ut dom så hamnar man igen ppå ruta ett.. :))

2010-08-19 @ 14:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0