Blow me!



Godmorgon röstberättigade!

Under fotbolls-VM:s första dagar har det varit väldigt mycket fokus på material och inte spel. Är det inte gnäll på vuvuzuelorna är det fel på bollen.

Om vi börjar med vuvuzuelorna, är det ju inget nytt fenomen. Vi hade ju den stora näverlursinvasionen under Stockholms-OS 1912 som folk har en tendens att glömma. Men 1912 glömde man inte detta aber till hjälpmedel som de unga svenskarna hade samlats kring denna sommar. Ungdomarna gick upp och ner längs Stockholms gator på nätterna och tutade i dessa horn. De hängde på Stureplan och undrade när fan de skulle öppna upp några klubbar där. VA? 1978?

De motades dock bort från Stureplan av den dåvarande torgmästaren Fadde Darwichsson. Istället trängdes lurblåsarna ner längs Biblioteksgatan för att till slut nå Kungsträdgården, där de drabbade samman med ett annat gäng näverlurare med ledaren Paul Robertosson i spetsen. Paul var känd kring hufvudstadens torg som en bister och hårdför dräng, men mognade med tiden och blev faktiskt känd som "Fröken Landå" i P1 första riktiga barnprogram i radio i början av 1930-talet (?).

Näverlurarna var ett het ämne som det debatterades vilt om i landets dagstidningar. Göteborgs Handelstidning skrev bl.a; We have näver seen anything like it before! Dock tycktes intresset för dessa tutor ganska snabbt ebba ut och vid OS i London 1948, löd parollen; Never Näver!

Den nya fotbollen då?



Jabulani! Bollen som skulle få spelarna att grina men publiken att jubla. Det skulle bli så mycket mål med denna boll, spådde våra fotbollsexperter dagarna innan VM. Pyttsan!

Jag har aldrig sett så många skott flyga så spikrakt ut mot parkeringsplatsen sen Engelska Ligan i slutet av 70-talet. Jabulanin skulle ställa till det så mycket för målvakterna med sin svajjiga bollbana, men jag har aldrig sett så många kvalificerade räddningar! Tack gode Gud för alla experter!

Det vet m.a.o inte mer en meteorologer, börsanalytiker eller vad Saida visste.

Det enda Saida visste i förväg, var att hon skulle lura någon.


Den här bilden har inget med krönikan att göra, men jag tyckte detta gänget var så coolt när jag såg The Warriors första gången.

Nä, nu tycker jag vi samlas kring det danska landslaget och.....GARVAR!! HAHAHA, vad jag är glad att Danmark förlorade. Det snackas om att vi ska heja på våra bröder, nu när vi själv inte är med. ALDRIG! Varför? Jo, för de jävlarna hatar oss! Trots att vi skånska ungdomar är enskilt ansvariga för att deras ekonomi stod pall i början av 80-talet. FNYS!! De klagar och gnäller på vårt landslag och sen ska vi heja på DOM i VM. NÄVER!!

Jag hejar på TYSKLAND, ENGLAND och SPANIEN och hör sen. Även otroligt skönt att världens tråkigaste landslag Italien bara fick en poäng igår. JA, gnäll nu på mig alla ni som älskar Italien, men jag vet att ni bara gillar dem, för att de är så snygga. Snygg fotboll, lirar de tråkmånsarna i alla fall INTE!!!

Sen måste jag hålla tummarna för att Portugal förnedrar Svennis. Den mannen har jag inget för. Snål, otrogen överskattad tränare och människa. Om han kan tänka sig att lära sig engelska, kanske jag tar honom till nåder.

Jag glömde förresten lägga till BRASILIEN till de lag jag hejar på. Kan komma att fylla på den listan efter hand så jag står där och jublar med min näverlur efter finalen!!!!

Love the game!!!


Kommentarer
Postat av: Rutger

Min gode vän!

Idag är vi verkligen inte överrens!

Vuvuzelan - helt ärligt så förstör den för TV tittare världen över! Jag är lika passionerad som du och många andra, något nördiga till och med. VM är det största som finns och man väntar i 4 år. Men tyvärr bli upplevelsen framför rutan inte den samma! Målchans - bzzzzzzz! Räddning -bzzzzzz! Mål - bzzzzz. ..eller helt enkelt minut 1 till 90 - bzzzzzzz! Sångerna, känslorna, ett gemensamt suckande när bollen tar stolpen.. Allt detta försvinner i vuvuzelans sjuka och annoying ljud!



Vi är dock överrens om Danmark! Kände ren glädje när Oranje vann igår!

Italien.. De lär inte vinna årets VM, men de är låååångt ifrån VMs tråkigaste! Trots deras ibland något defensiva spel och teaterliknande agerande så har jag älskat dem sedan Rossi 1982.



Att du sedan hoppas på att Ronaldo & co. förnedrar Svennis och underbara Ivory Coast gör mig nästan förbannad! Svennis är en av de mest meriterade tränarna i hela VM. Ser verkligen fram emot en grym match och om Ronaldo går sönder så lär jag inte gråta!



Spanien, England och även Tyskland ser jag också som FINAL4-lag.



Forza!

2010-06-15 @ 09:03:26
Postat av: Ansvarig Masse

Haha! Tack för lång och allvarlig kommentar Rutger! Det är precis så här det ska vara! Jag retas och ni jagar mig! ; ). Nu ville jag inte ge intrycket att jag gillar vuvuzuelan, utan jag ogillar den faktiskt skarpt. Däremot är jag absolut ingen fan av Svennis för jag anser inte att meriterad är lika med duktig. Han får gärna vinna VM. Nä, förresten, det får han inte alls, för jag HATAR dessutom Drogba i sitt äckliga rakpermanentade Soul Glow-hår!

Sen finns det säkert tråkigare lag än Italien, men jag retar mig bara på att så många gillar dem av fel anledningar. De är så snygga och moderiktiga. Fuck off, de är oschyssta, skådespelande primadonnor! Haha, kul att lägga in krönikor här oxå. Love U Rutger!

2010-06-15 @ 10:56:59
Postat av: Rutger

Football is all about the passion! Thats why we love the game!! ..satte precis en hundring på 3-2 till CIV och att Koné gör mål!

2010-06-15 @ 14:55:02
Postat av: Ansvarig Masse

That´s 100 well spent. NOT!!! ; p

2010-06-15 @ 15:26:30
Postat av: Bella

Din trognaste läsare, dvs moi, är grekinna; hejar du inte på Grekland??? Precis som jag trodde, du bara glömde skriva Grekland :)

2010-06-15 @ 22:27:32
URL: http://www.daniellaibis.com
Postat av: Ansvarig Masse

Men kära Bella, vi snackar fotboll nu. ;p

2010-06-16 @ 08:13:37
Postat av: Bella

Exaktamente!! :)))

2010-06-16 @ 10:54:32
URL: http://www.daniellaibis.com
Postat av: Rutger

..tyvärr är Grekland det sämsta laget i detta VM, följt av Honduras, NZ och Nordkorea! ..och de 2 senare lagen har ju spelat ganska bra! Men du skall vara glad för att ditt lag ÄR med i VM! ..vi svenskar är avis!!

2010-06-16 @ 13:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0