Jobbig coach!



Hej fancypants!

Jag fick mig en jobbcoach häromdagen och det var kul. Inte alls vad jag hade gått och fantiserat om, eftersom när jag, en gammal sportfåne, hör ordet coach, så ser jag en frustande medelålders man i träningsoverall och fotbollsskor.

Nä, nu möttes jag istället av en lugn, avslappnad och högst kompetent Sara, som verkligen går in för att fixa ett jobb till mig. Hon är väldigt engagerad och precis vad jag behöver, men nog hade det varit roligare om man hade haft med sig en proppmätt och hjulbent Tommy Söderberg på anställningsintervjuerna?

Innan intervjun sitter vi på bussen och går igenom hans pärmar. Han sätter sig på knä framför en och värmer upp ens vader samtidigt som han säger till mig att jobba hem mer.

"Missar han i frågorna, vill jag att du är där direkt och hugger!"

"Var beredd på passningar i alla lägen."

"Blir du ensam med en fråga, så tveka inte, utan SKJUT!"

Sen plötsligt, mitt i intervjun, ställer han sig upp och skriker; Så! Ända in i kaklet nu Masse!!

Nja, kanske bättre med Sara trots allt?

Undrar ni inte varför Sveriges förbundskaptener i fotboll tvunget ska se ut som att de själv ska spela? Varför i hela fridens namn, gick Tommy Söderberg runt i fotbollsskor? Visst att bollen ibland rullar ut över sidlinjen och han var tvungen att rulla ut den igen. Rulla och rulla förresten.

När en fotbollscoach står längs sidlinjen i sina fotbollsskor och en boll rullar emot dem, känns det som att de ska visa omvärlden att de minsann fortfarande vet hur man drar iväg en boll. De tar i för kung och fosterland och sträcker sju muskler i ryggen när de försöker skicka ut bollen över läktarna på andra sidan.

T.o.m de få coacher som har vett att klä sig snyggt i kostym och lågskor, drivs av samma vansinne när bollen kommer rullande. Sen när de kommer hem, tittar deras fruar på deras skor och säger; "Jaha, rullade det ut en boll över sidlinjen idag igen?"

De påminner mest om kickers från amerikansk fotboll när de tar sats. Ni vet de som kommer in och gör en kick off, sen sitter och kallnar i tjugo minuter för att sen skjuta bollen genom två stolpar, sen sitter de och kallnar i tjugo minuter, sen skjuter de bollen mellan två stolpar, sen sitter de och kallnar i tjugo minuter, sen är det duschen! Bra jobbat!



Speciellt bra jobbat är det när våra sportjournalister skriver upp dessa kickers så fort det råkar vara en svensk. Nu tillhör det ju inte vanligheterna, men häromåret var där faktiskt en svensk kille som hamnade på ett NFL-lags lista över potentiella kickers. Problemet var att den listan innehöll 160 förväntansfulla killar och vår svenske vän var på plats nummer 157. Detta var inget som de svenska journalisterna tog notis om, utan vi hade minsann en svensk superstjärna i NFL!! Not!!

Nu överdrev jag såklart och vill inte missunna denne svenske idrottsman att han faktiskt var aktuell, men det är ett genomgående tema hos sportjournalister att "haussa" upp våra idrottsmän en del. En kung i djungeln i våra tidningar, brukar många gånger vara en "who?" bland folket i övriga världen.

Men kämpa på tjejer och killar, det tänker i alla fall jag göra, trots att ingen skriver om mig.

Det får jag uppenbarligen göra själv!

Förresten! Mike Tyson sadlade om till inredare, men gick på taknock, ramlade ner och golvades. Hans assistenter blev alldeles matta.

Kommentarer
Postat av: Rutger

Kung Masse! ..tack för att du får mig och andra att le varke dag! Hoppas att du mår bra! ..jag träffade en gemensam bekant och beundrare av dig häromdagen! -..Teddy B! Vilken underbar kvinna! ..det blev en del drinkar den kvällen! Forza!

2010-05-20 @ 11:37:04
Postat av: Mats

Tack för dina ord Rutger. Fortsätt gärna läs och sprid gärna ordet. Ja, Teddy är härlig, hon har lurat in många läsare på min blogg. ; )

2010-05-20 @ 11:42:40
Postat av: Tina

Hehe!

Nu e jau åsse inlurad!!;))

2010-05-20 @ 12:20:04
Postat av: Mats

Känn dig välkommen, Tina! Hoppas jag förtjänar att ha dig kvar? ; )

2010-05-20 @ 12:35:59
Postat av: Bella

Teddy har lurat hit många - men vi keep coming back för att du skriver så jäkla bra och roligt!

Ps, jag har faktiskt skrivit lite om dig, jag har uppmanat folk att komma hit!! :)))

2010-05-23 @ 10:22:01
URL: http://www.daniellaibis.com
Postat av: Mats

Tack för fina ord Daniella! Jag ska göra mitt bästa för att inte göra dem besvikna. Mats

2010-05-23 @ 21:59:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0