Språkkurs.



Hej sunseekers!

Idag håller jag stängt en längre stund då jag måste preparera mig inför mitt uppdrag som toastmaster nu på lördag. Dock lämnar jag över en snabbkurs i skånska som jag kom på imorse på min.......Walk Of Fun!

Det hörs ibland ett knorrande när man som skåning tar till ordet. Folk som påstår sig inte förstå vad man säger följt av en massa hån om halvdanskar och varma potatisar i munnen bl.a, bl.a.

Ni som anser er ha svårt för skånskan, ska nu få några snabba steg in i dialekten.

Inmundiga snabbt fyra glas vin eller sju starköl samtidigt som ni pratar med mat i munnen. Ni talar nu en framstående Göingska. Dialekten ni normalt hittar i nordöstra Skåne mellan Ängelholm och Kristianstad.

Fortsätt dricka vin, öl och starksprit i ett rasande tempo. När ni efter ett tag, måste springa till toaletten för att "lätta" på trycket, behärskar ni plötsligt Ystadmål.

När ni repat lite mod, men somnar i en soffa och börjar snarka, talar ni helt sonika Trelleborgska.

Dagen efter när det känns som de asfalterat er tunga och det rinner ur näsan och ringer i öronen, kan ni i alla fall glädja er åt att ni nu behärskar ren malmöitiska.

Så hem och öva ikväll, så hörs vi!

Förresten! Ingen hade mod att hoppa i vattnet. Det var bara havet som vågade.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0