Slå aldrig vakt!




Hej kära vänner!

Idag slog det mig att det hade varit kul att skoja med dörrvakter. Jag skrev ju häromdagen om olika typer av folk som håller upp köer och dörrvakten är ju en typisk sådan. Så varsågoda!
 
Det gäller ju att välja när man ska skoja med dessa kolosser, så jag väljer att göra det nu här framför datorn i min lägenhet. Säga vad man vill om mig, men en fegis det är jag. Nu skulle det ju kunna bli obehagligt om någon som läser detta har en intim relation till en dörrvakt och bestämmer sig för att dela med sig av min krönika till sin vän. Att en dörrvakt själv skulle läsa detta och bestämma sig för att gå till handling, ser jag som obefintlig. Det är ingen slump t.ex att magasinet Fitness består av 98.7% bilder. Nä, text längre än den på en pillerburk, lägger en dörrvakt gärna ifrån sig.

Nåja. Står jag där plötsligt öga mot öga med en dörrvakt som vill ställa mig till svars för denna krönika, pekar jag bara upp mot himlen och säger; "Titta, jag pekar mot himlen!". Sen när dörrvakten tittar tillbaks på mig, har jag stuckit och istället ställt dit Alex Schulman, som får en rejäl omgång stryk. Ergo, två flugor i en smäll. Eller rättare sagt; en jobbig jävel får en stor smäll.

Nåväl. Hur låter det när en nattklubbsägare ska beställa kläder till sina dörrvakter?

-Är det hos skräddaren?
-Ja.
-Bra. Kan ni sy upp fyra svarta kostymer som om de skulle kunna passa en Silverrygg över axlarna?
-Vad är en Silverrygg?
-Jo, det är en fullvuxen gorillahanne som uppnått den ålder då de får vita hår på ryggen och kan knäcka en trädstam över låret utan det gör ont. De är dock försiktiga, så de inte får spågor i händerna, för då blir de ledsna och kan gråta i timmar.
-Ok, detta ska vi lösa.



Det enda två ting som egentligen skiljer en dörrvakt och en fullvuxen gorilla åt, är att dörrvakten, med jämna mellanrum blir irriterad på människor och att en gorilla aldrig skulle ta på sig de där fjantiga sweatshirtsen när de går bland normalt folk på stan. Ni vet de där stora slappa färglada 80-talsinspirerade tröjorna med avklippta ärmar?

Nu glider jag lite oavsikligt över på ämnet bodybuilders och även om dessa människor många gånger är en och samma person, ska vi fokusera på fenomenet dörrvakter.

Jag har egentligen ingen anledning att slå ner på denna yrkesgrupp då jag aldrig blivit utsatt för dem i någon negativ bemärkelse. De få gånger som jag nekats inträde av en vakt, har jag säkert haft mig själv att skylla. Nog fick man en "Du måste nog gå runt kvarteret ett varv", i sin ungdom, men mer än så är det inte. De är helt enkelt en tacksam grupp att häckla. Fram tills de vill ta ett snack om "den där bloggen" såklart. Puh!

"Gå runt kvarteret", ja. Gå runt, är helt korrekt, men jag tror inte det är någon i historien, som har fått det förslaget av en dörrvakt och verkligen hittat runt kvarteret och tillbaks till samma entré?

Nä, istället backar vederbörande några steg och trillar in i kön igen, i hopp om att vakten har extremt kort närminne. Så kan det hålla på i några timmar och till slut är fylltratten så pass nykter att vakten skulle kunna släppa in honom, om det inte var för att stället stängt. Inte helt otippat, är kroggästen tillbaks i samma process, helgen som följer. Han träffar inte så mycket folk, men han får en bra dos motion i alla fall.

Nåväl. En dörrvakt må vara begränsat läskunning och bör kanske i allmänhet inte anmäla sig till Jeopardy eller Vem vet mest, men nog fan kan de räkna ut hur gammal du är när du ljuger om ditt personnummer? När jag var 18 år så försökte jag på mig tricket att lämna mitt personnummer, men med den lilla justeringen att jag bytte ut födelseåret mot min brors som var tre år tidigare. Nu plockade vakten upp ett stort rutat A4 block och spände blicken i mig. Ok, stämmer detta verkligen, du får en chans till. Eftersom jag antog att jag inte skulle bli insläppt om jag gav honom mitt eget nummer, tog jag ett djupt andetag och repeterade min lögn. Oj! Nu började han skissa och rita symboler över hela bladet. När det första bladet var fyllt, vände han snabbt och fortsatte sin ekvation på nästa. Efter en kvart och en blyertspenna kortare, tittade han rakt in i min själ och sa; "Kom tillbaks om tre år grabben!"

Sen gick det tre glada år.....nä jag bara skojar, jag gav honom trehundra spänn och dansade hela jävla natten...på ett helt annat ställe. Hur fan kan man ta emot trehundra spänn och sen kasta in mig bland buskarna på Stortorget?? En gåta.

Det andra stället jag nämnde, var hemma i min egen lägenhet och jag gick egentligen mer runt och snyftade än dansade.

Sen undrar jag varför de envisas med att släppa in alla blonda tjejer med utmanande klädsel? De köper ju för fan inte ett skit i baren och vi som ska köpa skiten åt dem, står kvar ute på trottoaren och undrar hur fan vakten kunde räkna ut att vi ljög om vår ålder.

Nja, de släpper ju såklart in några sk. "Sugardaddys". Kända fotbollsspelare och medelålders skådisar som bara kommer i slagsmål med varandra. Skådespelarna alltså. Fotbollsspelarna står med alla brudarna och duschar dem i Moët.

Tror inte ni att en dörrvakts våtaste dröm, är att få vara hemlig agent vid CIA eller FBI? De får säkert tårar i ögonen, när de får sina första handsfree. Undrar om de drar av sina solglasögon med spegelglass i deklarationen? De drar banne mig aldrig av dem från skallen i alla fall!

Det finns massor med fler roliga egenheter hos detta skrå, men för att undvika skri, måste jag möta upp min sambo för lunch nu.

Må gott, ät gott och suss gott! Glöm inte att sätta klockan bara, så ni inte kommer för sent hem från jobbet!



Kommentarer
Postat av: Bella

For the record; vakters minne är inget de ska skryta över...

2010-05-24 @ 16:35:18
URL: http://www.daniellaibis.com
Postat av: Clas

Kommer osokt att tanka pa en Arne Anka strip fran '88 dar han behandlar just amnet nattklubbskoer och dorrvakter (samtliga med hastvans, for ovrigt):

Dorrvakt -At upp din polare's spya!

Koande gast -Han ar inte min polare.

Dorrvakt -Vill du bli portad?

Koande gast -Nej nej, jag ater, jag ater!

2010-05-24 @ 17:35:59
Postat av: Dodo

Briljant igen Mats! Jag får tårna i ögonen.

2010-05-24 @ 20:28:18
URL: http://snickesnack.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0