Sit down!



Godmorgon havregryn!

Ska jag våga? Ska jag våga klättra upp på den höga, hemska, kalla...och samtidigt alldeles underbara scenen?

Egentligen borde jag våga ställa mig på en standup-scen, då konkurrensen inte verkar särskilt hård. Svensk standup tillhör väl inte direkt den hetaste i världen? Jag ser redan rubrikerna framför mig: "Äntligen en rolig svensk ståuppkomiker!", "Mats Pernfors däremot, misslyckades fatalt i sin debut." VA? Hur fan fantiserar jag?

Jag ska erkänna att att jag visst kan skratta till ibland när tex Henrik Schyffert refererar till samma dråpliga uppväxtsituationer som jag själv haft, eller när Johan Rheborg brusar upp på något oväsentligt i samhället, men i övrigt tycker jag det finns ett enormt gap. Jag måste som många andra fylla igen detta med amerikanska komiker. Det gör förvisso inget, men är det inte ett fenomen att vi inte lyckas få fram rolig svensk standup? Nåja, smaken är som baken och det är ju tyvärr många gånger just baken som får klä skott för dessa svenska komikers humor. Tragiskt!

Man får ju uppslag varje dag om något att skoja om. Människan tycks som gjord för att stå förebild för häckleri och bespottning. I varje ond människa, lever en...riktig tomte. Jag själv gör ju saker varje dag som jag lovar mig själv att aldrig berätta för någon om. En sanning med modifikation, men ändå. Jag skulle t.ex skaka badrumsmattorna på balkongen imorse och vad gör jag inför hela gatan som publik, om inte tappar mattorna ner på gatan. Larry Oser! Vilket står för L Oser, vilket står för LOSER!

Eller varför inte ta en så enkel sak som en politiker i valtider? Nä, en politiker, hela tiden! Om en bra standup beskriver människor i dråpliga vardagliga situationer och en riktigt bra komiker driver med medborgarna så att skratten (och skatten) står högt i tak i stugorna...ja, då är väl Mona Sahlin den främsta ståuppkomikern vi har i detta landet? Fredrik Reinfeldt ser mer ut som en ledsen clown. I alla fall när Sahlin öppnar munnen. Han är mest rolig för att det verkar som han svurit en ed om att aldrig vara komisk.

 

Andra roliga typer som skulle komma undan som ståuppare om de körde exakt samma rutin som de gör i jobbet, är mäklare. Nästa gång ni tittar på ett hus eller en lägenhet så lyssna på mäklaren, men låtsas att det är en standup. Jag lovar att ni kommer fnissa glatt. Ännu roligare är det om ni råkar på samma mäklare två gånger inom kort tid. Bilhandlare och mobilabonnemangsförsäljare ligger också skrämmande närma att byta skrå, både omedvetet och ovilligt, när de börjar rabbla.

David Batra och Johan Glans skulle kanske börja sälja mobilabonnemang? Då kanske man skulle skratta åt dem?

Batra ser förvisso mer ut som en kille som skulle sno mobiltelefoner och Glans som killen som bevittnade det, men inte vågar skvallra.

Sen är ju den eviga frågan om man får skoja om vad som helst? Personligen tycker jag man får skoja om precis vad som helst. Halta och lytta, jordbävningsoffer och blinda som blivit överkörda av tanter i permobil osv.

Det man kan skära ner på i min smak, är underlivshumor dock. Vem vill höra 17 raka skämt om Petra Medes könsorgan? Djup, bredd, innehåll, brist på innehåll, hårighet, hårlöshet, vem har varit där, vem vill dit och vem bryr sig? Detta sitter panelen i Roast på Berns och fnissar sig kissnödiga på.

Bortsett från en riktigt bra fjärt, tycker jag vi håller underlivsskämten till ett minimum!

Nä, höj blicken och driv istället med andras handikapp, låga lön, fula öron, fula flickväns öron, dåliga klädstil, när de snubblar av bussen och rullatorn står kvar när bussen kör, inte får ut tian ur kundvagnen eller att grannen kör Skoda och hejar på AIK. Svårare än så är det inte, men gör det med stil och uppge aldrig ditt riktiga namn.

Med vänliga hälsningar

Voddler Jansson







Kommentarer
Postat av: Rutger

Upp på scenen NU Mats och ta svensk stand-up till nya nivåer! VÅGA!! ..det började med FB inlägg och växte sig till en blogg och därifrån upp på scenen, blottad och älskad. Nästa säsong lanseras Mats roastar svenska folket!

2010-06-08 @ 15:04:24
Postat av: MiA

Go Mats , GO! Du äger -ta oss till "nya Nivåer" som Rutger säger :-))

2010-06-09 @ 14:13:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0