Öppna plånboken!



Hej läsglada!

Jag skulle återigen vilja stjäla några minuter av ert liv.

I många år har vi känt till och skänkt pengar till Läkare utan gränser och det tycker jag absolut att vi ska fortsätta med. Det är stora hjältar dessa män och kvinnor.

Däremot skulle jag vilja flytta fokus lite och belysa några andra organisationer som inte får så stor del av kakan. Små grupper som inte alltid syns, men som agerar i det tysta.

Några exempel på organisationer som behöver ert omedelbara stöd.

Läkare utan tjänster.
Personerna i denna grupp innehar samma fina långa utbildning som alla läkare, men har av olika anledningar inte kunnat hålla kvar vid någon anställning. Det kan vara orsaker som tex sen ankomst, glömt att sy igen blindtarmsoperationsöppning, förvarat stetoskopet i frysen, tappat den där lilla runda spegeln med litet titthål, på Råsunda. 

I vissa unika fall har läkaren glömt kvar saker inuti patienter. Förra året glömde en läkare sin nyckelbricka i en patient och fick gå runt och hålla upp henne mot alla dörrarna för att komma ut ur sjukhuset. Detta pågick som tur var, bara i fyra dagar. Det pep varje gång kvinnan gick in och ut ur butiker, men hon hade bara stulit vid ett av tillfällena.

Läkare utan hängslen.
Precis som i gruppen ovan, är dessa personer också välutbildade läkare med höga positioner runt om i landet. Det enda stora problemet är som ni förstår att deras byxor ständigt hänger nere vid knäna. Detta resulterade en gång i att en överläkare vid Karolinska Institutet i Solna, snubblade och föll ner med ansiktet rakt ner i ett kejsarsnitt. Barnet klarade sig bra, men läkaren fick moderkaka i fel strupe.

Dessa behöver verkligen ert stöd. Har ni inga pengar, så skicka farfars gamla hängslen eller livrem.

Läkare utan stängsel.
Ja, behöver jag upprepa att det ånyo handlar om välutbildade personer, men i detta fallet är de utspridda lite mållöst i hela landet. Dessa läkare har svårt att hålla sig på plats, utan irrar istället runt på sjukhus, mödravårdscentraler och skolsköterskemottagningar etc. Dessa läkare behöver er! Lås in dem!

Läkare med gränser.
Den här gruppen är ytterst noga med vilka fall de åtar sig. De tar inte hand om vad som helst. En bristande blindtarm kan de fnysa åt, lika så en krossad mjälte. Inte egentligen en grupp som man vill stödja, men den finns likt förbannat. Eller?

Läkare som glänser.
Nu kanske ni tror att dessa läkare är liktydiga med förra gruppen, men de glänser i bemärkelsen, skiner, blänker.
De är så välputsade från topp till tå att man tror att de är statyer från ett svunnet Rom. Håret glänser likt en insjö i solnedgång. Skorna lyser nästan i mörkret och vi ska inte tala om deras tänder. De syns från månen. En stilfull
yrkesgrupp, men ska kanske egentligen ha mer stryk än bidrag.

Läkare som känner Erik Penser*.
Vet inte hur dessa människor är, men de är säkert några. Behöver de pengar, får de fan låna dem av Erik.

*Finansgeni som framförallt var på tapeten under det glada 80-talet.

Nu kan det vara dags för mig att söka läkare, för min humor blir sjukare och sjukare!

Förresten! Hennes kyssar fick mig att smälta. Jävla otur att jag är snögubbe.

!!Sorry, jag hade två gamla snögubbeskämt som jag var tvungen att bli av med idag!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0