Två rum och kök?




Hej igen era stackare!

Jag avbröt mitt i städandet för att några enkla tankar om republik, dök upp i huvudet.

Det diskuteras ju mycket i media och ute i stugorna nu om kungahusets vara eller icke vara. Klart att det är resultatet av allt brus på Slottet just nu. Bröllopet som snart ska stånda, Madeleines gästhandduk hemma hos Henke Lundqvist och Drottningens tatuerade svastika i svanken.

Nu vet ju varje normalt funtad person att man inte kommer säga upp Kungen rakt upp och ner, utan om det blir aktuellt med republik, så får väl snarare Kronprinsessan beskedet i ett stort orange kuvert. Då kommer hon skrika, -Ja, mina första egna pengar!

Nä, men hur kul hade det inte varit om det nuvarande kungaparet, helt sonika fick sparken?

-Rensa ditt slott och var ute innan lunch!

Sen dök Kungen eller Calle Gustaf som han nu heter och Silvia plötsligt upp på husvisningar i Täby. Eller tänk när de sitter hos banken och diskuterar boräntor.

-Nja, nu har ni ingen fast anställning någon av er, men jag ska se vad jag kan göra.

Lite märklig känsla att stå och packa upp matvaror på kassabandet, tappa osten och höra en röst med spräcklig tyskbrytning bakom ryggen;

-Va ditt heir iran ooscht?

Eller se Silvia komma i en körskolebil och försöka fickparkera? Eller kasta ner ett tomt ölglas(plast såklart) på ståplatsläktaren på Råsunda och Calle (fd Kungen) får det i nacken?

Ja, det skulle uppstå en hel del märkliga situationer.

Som tex på Arbetsförmedlingen.

-Ja, vad är ni då duktig på? Vi kan börja med dig, Carl Gustaf.

-Nja, jag är bra på att klippa breda röda sidenband. -Eller jag é väl ganska ok på det.
-Jag vet vad som är styrbord på en båt!
-Jag vet ibland inte var jag befinner mig. -Nä, vänta det kanske är en svag egenhet?
-Nä, det är väl allt.

Okej, då var det din tur Silvia.

-Oj, ja vass kan ich?
-Le så brett att jak fåor kleine schprickor i lepparna.
-Å jak kan minnschan ockschå klippa band. -Jak, har blant annat klippt banden till nazistpartiet nyligen.
-Jak kann betta schängen. -Det ar jo para en 90-schäng setan kången fick egett schovrumm 1982.

Alright, då vet jag lite mer om er och kan väl redan nu lova er permanent arbetslöshet.

Tänk er att se Madeleine vid en bankomat och det inte finns täckning på hennes konto.

Eller Victoria längst fram i ledet på NK-rean med ansiktet upptryckt mot entréfönstret.

Ja, det finns tusentals sådana här situationer att se fram emot. Eller?

Personligen tycker jag vi kan behålla Kungahuset, men med kravet att de antar följande namn;

Toker
Butter
Trötter
Glader
och inavlad pajas vars karriär som tävlingsförare tar slut samma sekund som han inte längre kallas hertigen av....eh, av....ja, inte ens det vet jag och måste ta jobb som lagerarbetare i Ullared.

Det sista namnet kan te sig lite långt och därför lär han i stället bli kallad; Calle Filling!

Ok, det var en liten reflektion. Tillbaks till disken!

Förresten! Mitt liv som snögubbe, fick ett drastiskt slut, när vi landade i Kairo.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0