Uttryckning!



Hej, alla julklappsångestfyllda medmänniskor!

Nu lackar det mot......

Skit samma, jag tänkte inte skriva nån tramsig julkrönika idag, utan jag tänkte beröra märkliga uttryck och ordstäv lite granna.

"Så smal och smärt du ser ut!"

Smal OCH smärt??

Vafan betyder det? Ungefär som att säga, "Vad arg och arg, hon var." Eller, "Vad god och god, din potatispuré är."

Blir det inte lite väl mycket "Kaka på kaka"?

De enda som möjligen är både smala och smärta, är väl självsvältande fotomodeller? Men i deras fall, är det inte fråga om kaka på kaka, utan snarare, spya på spya.

"Nu fastnade du allt med skägget i brevlådan, Anna!"

Nu tillhör ju inte egennamnet Anna, detta gamla uttryck, men jag ville bara poängtera hur konstigt detta uttryck är. För det första, så är det ganska ovanligt med skägg idag. Särskilt hos tjejer som inte jobbar på cirkus. Dock har skäggmodet fått en nyrenässans hos coola söderkisar. Ni har sett dem. Skogshuggarskjorta, hängslen, alldeles för korta tighta chinos och bakåtslickad rockerfrissa som är rakad vid sidorna. Skitfu....snyggt! Fan, jag vill också se ut så!! Häftig look faktiskt! Men, har man samma kapacitet för rockerfrissa som Woddy Allen, så har man. För korta byxor är ju ganska lätt att fixa.

Alltså, fastna med skägget i brevlådan. Jo, de flesta av oss, förstår innebörden, men vad fan är innebörden? Vem går runt med en brevlåda? Nä, det uttrycket, tycker jag vi slutar med, här och nu och ersätter det med; "Där står du med en oladdad IPhone!"

På tal om IPhone. Jag har förstått att det är gränslöst populärt med dessa mobiltelefoner, men först trodde jag det var Wasa knäckebröd som höll på med en massiv kampanj på stan. Kolla själv! Visst ser det ut som att folk håller på att äta en knäckemacka, när de snackar i sina IPhones? De håller den liksom horisontellt mot ansiktet, med undre kortsidan halvt inne i munnen. Dessa ungdomar!!!

"Anfall är bästa försvar!"

Säg det till Hamrén! Inget fel på vårt anfall, men Hamrén ska nog byta ordspråket till; "Anfall är...va fan, håll tätt där bak nu! Nä, inte nu igen Lustigh! Jobba hem Mell.....NEJ!!!, vilka jävla såll!", men det blir kanske lite långt?

Det känns liksom inte som ett ordstäv som passar in på vår svenska mentalitet direkt? Det var i alla fall inte Per-Albin Hansson som myntade det. Nä, han kom nog snarare på; "Järnmalm är bästa försvar."

Nä, inte ska vi väl blanda in gammal dammig politik i denna krönika, så jag fortsätter med:

"Pang på rödbetan!"

Själv ska jag erkänna att jag sammankopplar uttrycket med samlag, när jag hör det. Självklart kan det appliceras på allt som har med att det ska gå snabbt och rakt på sak, men nog tänker ni också på samlag utan förspel, grabbar?

Nu till själva uttrycket. Om det nu ÄR så att uttrycket härstammar just från en situation, när någon ville att ett samlag skulle gå undan, då måste ju rödbetan syfta på clitoris eller? Är jag ute och cyklar(seglar, Tobbe) nu igen?

Och "Pang på"? Det måste härstamma från Vilda Västern och de vilda bordellerna. Förmodligen var cowboysarna så fulla att de ibland fick använda revolvern för att tillfredställa kvinnorna och i just ett sorgligt fall, slutade det så olyckligt att fyllehunden Wild Bill Hickups, avlossade sin.......... Ja, ni får själva......Usch, jag släpper det avtryck....förlåt, uttrycket och vandrar vidare med dagens sista, innan ni somnar.


Wild Bill Hickups, innan han avlossade för tidigt.


"Den som lever får se."

Tro fan det! Eller handlar den om maträtten lever? I vilket fall, är det ju ganska uppenbart. Om jag beställer in lever på restaurang, så är det ju klart jag får se den. Om jag inte beställer in den på en riktigt risig restaurang, där servitören är efterlyst av polisen och de bestämmer sig för att anhålla honom, precis innan han hinner leverera vår beställning till kocken, så klart. Men vad är oddsen?

Eller att restaurangen är så j-a snål att man knappt kan se levern, när den kommer in. "Ser du den?" "Jag ser löksåsen, men inteeee..DÄR!, nä, det var en bit potatis." "HOVMÄSTAREN!!!"

Är det inte ett ganska pessimistiskt uttryck annars? "Bra film, ska bli spännande att se hur den slutar?" "Ja, den som lever får se." Man ska vara i rätt dåligt skick för att inte överleva en film och är man i så risigt skick, ska man kanske inte gå på bio? Visst att man kan få en hjärtinfarkt, precis när hjälten böjer sig över för att kyss....PANG!! "AMBULANS!!!!", men de andra kan ju sitta kvar och se hur den slutar? Ja,  så det stämmer faktiskt. Den som lever får se.

Nu ska jag kolla min GI-chokladkaka som står i ugnen! Nä, det är inget ordstäv, utan det står faktiskt......va fan...den luktar brännt!! HEJ DÅ!

Kommentarer
Postat av: Bella

Stanna nu kvar hos oss och fortsätt skriv!

Ps, får jag lov att påpeka en sak? Du vet det säkert och helt klart var det förmodligen en miss av dig, men bränt stavas med ett n.

Puss! :-)

2011-12-01 @ 19:43:34
URL: http://www.daniellaibis.com
Postat av: Masse

Oopps!Ska gennast ta ett möte med korrekturläsarenn. Nu har hann brännt ljuset i bägge änndar!

2011-12-01 @ 21:48:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0