Pandemi de Love




Hej alla rara medmänniskor!

Jag kan inte skryta med att jag egentligen ställt upp för mänskligheten i några större sammanhang. Visst att vi alla bidrar med något från och till. Det räcker ju med att man stänger av bilen några minuter, när man står i en bilkö, eller låter en person gå förbi en i kassakön för att de har två varor och jag har hundratvå. Små saker som betyder en hel del osv.

Imorse läste jag på lillsyrrans Facebookstatus att hon hade mött en man på vägen till jobbet som hade sagt hej och att hon var fantastisk. Märkligt nog i samma sekund som jag läste detta, fick jag för mig att göra något enkelt och trevligt för oss alla.

Därför startar jag härmed den globala kärleksvågen Pandemi de Love!

Som ni snart kommer att märka, har jag på intet vis, försökt uppfinna hjulet, utan vill bortsett från själva kärleksbudskapet också se vad man kan åstadkomma i de sociala medierna med enkla medel.

Aktionen går helt enkelt ut på att sprida glädje med de enklaste av verktyg. Oss själva!

Vem har inte känt det där lite extra när en främlig på bussen utan anledning ler snällt mot oss i någon sekund? Eller som i exemplet ovan, helt enkelt låtit dig gå förbi i kön osv. Men upplever ju en liten stunds varm lycka i kroppen, när man pinnar vidare i livet.

En annan fördel med detta är ju att det inte kostar någonting. Är man väldigt blyg, kan det kanske kosta lite extra kraft, men när man väl sett vad budskapet åstadkommer hos den andre, är det värt den där lilla extra mödan.

Har ni någon gång blivit omkörd av en galning som ändå har varit tvungen att stanna vid nästa rödljus och du kommer sakta upprullandes mot honom/henne. Vad tjänade människan på sin omkörning? Hade personen i fråga tom sluppit rödljuset, så hade han/hon varit framme före dig till nästa punkt med kanske 3-4 sekunders marginal.

Vad jag nu försöker påvisa, är hur lite tid vi tjänar på att stressa och armbåga oss fram, utan använd istället dessa sekunder till att förgylla dagen för någon. Står det någon och försöker lasta in varor i sin lilla butik, och verkar ha det lite jobbigt att komma in genom dörren, stanna och hjälp till. Om ni någonsin kommer sent till jobbet för att ni stannade och hjälpte någon och får skit för det...Sluta på det jobbet!

Dessutom kan ni inte bli mycket mer än någon minut sen. Om ni inte har kavlat upp ärmarna, hjälpt butiksinnehavaren med trettio kartonger fisk och sen även stället er bakom disken och sålt kolja till de gamla damerna, förstås. Då kanske er chef ber er att byta bransch. Kanske ett bra sätt att få ändan ur vagnen och äntligen jobba med fisk som man alltid drömt om.

Nu behöver det ju inte bara vara fiskhandlare ni hjälper, utan hugg gärna in även då klädbutiksägare, musikbutiksägare, restaurangägare, skobutiksägare, porrfilmsuthyrare och modellflygplansbutiksägare etc, behöver hjälp.

Den klassiska "Hjälpa damen över gatan", kan ju få ett uppsving och underskatta inte alla kvinnor som behöver hjälp med att komma in i parkeringsrutor(!).

Nåväl, gör nu folk i er omgivning varma och glada inombords genom en trevlig blick eller ett oväntat hej, så lovar jag klimatet i samhället kommer att förändras positivt. Vi kanske tom kan utrota grupperingar och politiska partier som tex Sverigedemokraterna. Vem vet?

Så, gå nu omedelbart ut och gör TVÅ människor glada, genom att säga hej till en främling!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0